Om bloggen

Det här är en blogg som bjuder på vardagsmat och bak fylld med glädje och en rejäl portion kärlek. Enkelt utan större krussiduller. Nåja, kanske lite festligare ibland. Här hittar du recept helt fritt från mjölkprotein och ägg och i vissa även fritt från gluten och i andra fritt från sädesslag. Här förekommer inte heller nötter eller mandel. Ha en fin dag!

Presentation

Matbloggstoppen

Visar inlägg från oktober 2013

Tillbaka till bloggens startsida

Currydoftande falukorv, mjölk och äggfri

 

Vansinnigt gott om man gillar curry och lite hot falukorv.  I och för sig kan du  gärna byta ut falukorven mot kyckling om du hellre vill det. Eller varför inte tonfisk på burk? Är du sojaallergiker så kan det vara bra att tänka på att du även kan reagera på Curryn om den innehåller bockhornsklöver. Den är släkt med sojabönan och kan ge en korsallergi. Men det beror även på hur känslig du är. Läs på innehållsförteckningen eller uteslut curryn helt. Rätten är fri från mjölk, ägg och sädesslag och tar ca 20-25 minuter att tillaga. Det här behöver du för 4 portioner:

• En halv falukorvsring, strimlad (utan allergener) • 10-15 cm purjolök, strimlad • 2 st skalade äpplen, i tärningar, • 1-2 tsk curry (beroende på hur stark du vill ha den) • 1/2 dl chilisås • 1 krm paprikapulver • 1 krm svartpeppar • ev salt efter smak • 3 dl sojamatlagningsgrädde/ havremat (Imat) / Ricedream - risgrädde

Strimla falukorven och stek den i mjölk och sojafritt margarin. Pudra över med curry, svartpeppar, paprikapulver och eventuellt salt. Rör om. Ner med purjon och äppelbitarna och i med det mjölkfria gräddalternativet. Rör om och låt puttra en stund. Servera med ris eller pasta/glutenfri pasta och grönsallad med tomat.

Klassiska köttbullar, mjölk och äggfri, fritt från sädesslag

Visste du att denna favorit introducerades till Sverige på 1700-talet? Men var köttbullen kommer ursprungligen ifrån det vet man inte riktigt.  Men härligt god är den och kan varieras i massor.  Här bjuder jag på ett klassiskt recept helt fritt från mjölk,  ägg, soja och sädesslag. 

•500 gram köttfärs • 2 msk finhackad gul lök • 3 msk potatismjöl • 1 dl vatten • 1 krm svartpeppar • 1 tsk Kockens grillkrydda • 1-1/2 tsk salt • 1 nypa socker

Blanda vatten och potatismjöl i en bunke.  Lägg i den finhackade löken. Blanda ner alla kryddorna,  låt stå en liten stund. Lägg ner köttfärsen och rör om smeten ordentligt men arbeta den inte för länge, då blir smeten seg och trådig. Blöt händerna med vatten, då är det lättare att rulla köttfärsen till små fina bullar. Stek dem tills de får fin färg på hög till medelhög värme i mjölk och sojafritt margarin. Låt bullarna efterstekas i ugnen i ca 150 grader i 10 minuter. Servera med potatismos, inlagd gurka och  lingonsylt. Härligt!  ♥

Ljuvlig skinkgratäng, mjölk och äggfri

En riktig festrätt om man vill! Riktigt god med en fräsch grönsallad som tillbehör.  Detta recept räcker till 5 personer:

• 15 st medelstora potatisar, gärna mjölig sort, som skalas och skivas i tunna skivor  • 200-300 gram rökt skinka som strimlas • 4-5 dl sojagrädde/havregrädde eller risgrädde (det man tål) • 2 st gula lökar skivas i tunnaskivor • 2-3 pressade vitlöksklyftor • salt och svartpeppar

Skala och skiva potatisen i tunna skivor, lägg ett lager i en ugnsfast form. Salta och peppra,  tänk på potatisen kräver sin nypa salt. Varva gratängen med strimlad skinka, lök, vitlök, potatis och kryddorna. Slå sist över det mjölkfria gräddalternativet. Ställ in mitt i ugnen i 225 grader i ca 40 minuter. Låt gratängen få en fin färg. Servera med en grönsallad till.

Morotssoppa med smak av ingefära och kokosmjölk.

Vinden viner runt husknuten och det känns mysigt med tända ljus och familjen samlad runt middagsbordet. Till middag bjuds det på en thaiinspirerad morotssoppa med smak av ingefära och kokosmjölk. Så enkel, ekonomisk och väldigt god maträtt. Helt utan spannmål, mjölkprotein och ägg.

Receptet är för fyra personer. 

• 2 gula lökar, hackade • 10 morötter, skalade och skurna i mindre bitar • 1 msk olja • 5 dl vatten • 2 Kockens grönsaksbuljong • 1 burk Santa Maria kokosmjölk • 1/2-1tsk salt • 2-3 tsk riven ingefära • svartpeppar

Fräs morötter och lök i oljan.  Tillsätt vatten och buljongen. Låt koka på svag värme i ca 10 minuter. Häll i kokosmjölk och krydda med ingefära,  salt och svartpeppar.  Låt puttra på i fem minuter till.  Kör soppan slät med en stavmixer. Tillsätt ev 1 dl finklippt koriander eller persilja precis innan servering.  Servera gärna med färskt bröd till. ♥